By admin |

https://www.catholicfirst.com/thefaith/churchdocuments/dogmas.cfm

DOGMY Katolíckeho náboženstva

Dogma je pravda Pánom Bohom zjavená, ktorú nám Cirkev predkladá, aby sme správne žili na tomto svete a po smrti dosiahli spásu. Každý katolík, ktorý by odmietol čo len jednu dogmu stáva sa materiálnym heretikom, a keď ani po napomenutí nezmení svoj postoj stáva sa formálnym heretikom a automaticky sa vylučuje z Cirkvi.

Dogmy:

 Uvádzam ich ako boli definované na rôznych konciloch Cirkvi a vo vyznaniach katolíckej viery.1. Pramene Božieho zjavenia sú: Sv. Písmo a ústna tradícia.2. Sv. Písmo je inšpirované Duchom Svätým, to znamená, že Duch Svätý je prvým autorom Písma.3. Viera je úkon rozumu, ktorý sa opiera o Božiu autoritu (jeho vševedúcnosť a pravdovravnosť), rozum súhlasí s Božou pravdou ako ju Pán Ježiš a Cirkev námpredkladá.4. Viera vzniká pôsobením milosti a slobodným súhlasom človeka.

O BOHU JEDINOM 

5. Existenciu Božiu môže človek spoznať prirodzeným rozumom zo stvorených vecí.6. Existencia Božia je článkom viery.7. Stvorený rozum nedokáže prirodzenou schopnosťou hľadieť na Boha.8. Hľadieť na Boha dokáže stvorený rozum iba pomocou svetla slávy.9. Na Boha hľadia vyvolenci v nebesiach.10. Boh je každému stvorenému rozumu nepochopiteľný.11. Boh je bytosť, ktorá je sama od seba.12. Boh je bytosť nekonečne dokonalá.13. Boh je jediný, jednoduchý, nezmeniteľný, večný, nesmierny, všadeprítomný.14. Božie poznanie je nekonečne dokonalé.15. Boh je všemohúci.16. Boh chce všetky veci mimo seba a miluje úplne slobodne.17. Boh je podstatne a úplne svätý, nanajvýš spravodlivý, dobrotivý, milosrdný, pravdovravný, a verný.

O BOHU TROJJEDINOM 

18. Najsvätejšia Trojica je základný článok viery náboženstva kresťanského.19. Je iba jeden Boh v troch osobách. Tri Božské osoby sú: Otec, Syn, a Duch Svätý. Majú jednu a tú istú podstatu.20. Tri Božské osoby sa rozlišujú medzi sebou svojim vychádzaním: Otec nevychádza z nikoho, Syn vychádza z Otca, Duch Svätý vychádza z Otca a Syna zároveň.21. Vychádzanie Syna z Otca nazýva splodením.22. Druhá Božská osoba sa nazýva „Slovo“.23. Duch Svätý vychádza z Otca i Syna ako z jedného pôvodu a jediným dýchaním.24. Tri Božské osoby majú jedinú činnosť navonok.25. Tri Božské osoby sa navzájom prenikajú a v sebe prebývajú.26. Tajomstvo Najsv. Trojice prevyšuje naše poznanie.

O BOHU STVORITEĽOVI 

27. Boh stvoril celý svet (hmotný i duchovný) z ničoho.28. Boh stvoril svet sám.29. Stvorenie sveta je spoločné dielo trojjediného Boha.30. Boh stvoril svet na počiatku časov.31. Boh stvoril svet úplne slobodne.32. Boh zachováva svet.33. Dôvodom stvorenia sveta bola Božia dobrota.34. Prvotný cieľ stvorenia samého je sláva Božia, druhotný cieľ je blaženosť rozumných tvorov.35. Boh primeranými prostriedkami riadi všetky bytosti k poslednému cieľu.36. Tvory boli stvorené ako tvory dobré. Zlo má svoju príčinu v tom, že tvoryzhrešili.37. Anjeli sú Bohom stvorené.38. Mnohí anjeli zhrešili a tak boli na veky odvrhnutí od Boha.39. Dobrí anjeli nás ochraňujú a pomáhajú nám.

 40. Prví ľudia boli čo sa týka duše a tela stvorení Bohom.41. Celé ľudské pokolenie pochádza z prvých ľudí Adama a Evy.42. Človek sa skladá z dvoch podstatných častí: z hmotného tela a z duchovnejduši.43. Duša je spojená s telom tak, že je jeho podstatnou formou.44. Každý človek má len jednu, jemu vlastnú dušu.45. Duša ľudská je svojou podstatou duchovná, ktorá má rozum a vôľu.46. Duša ľudská je nesmrteľná.47. Prví ľudia obdržali od Boha posväcujúcu milosť.48. Prví ľudia pred hriechom neboli v moci smrti.49. Prví ľudia ťažko zhrešili, prestúpením Božieho prikázania a tak stratili milosťposväcujúcu.50. Všetci ľudia pochádzajú prirodzeným spôsobom od Adama a prichádzajú na svet zaťažení vinou, dedičným hriechom.51. Následkom dedičného hriechu človek stratil všetky nadprirodzené dary, ale nestratil svoje prirodzené mohutnosti.52. Kto zomrie v dedičnom hriechu , nebude hľadieť na Boha.

 JEŽIŠ KRISTUS 

53. Ježiš Kristus je pravý Boh, druhá osoba Najsvätejšej Trojice.54. Syn Boží je pravý a skutočný človek, prijal ľudskú prirodzenosť, skutočné telo a rozumovú dušu.55. Ježiš Kristus sa stal človekom, keď bol počatý Duchom Svätým a narodený z Panny Márie.56. Kristus je pravý Boh a pravý človek. Božská a ľudská prirodzenosť sú spojené v jedinej osobe Kristovej.57. Obe prirodzenosti u Ježiša sú nezmiešané a nezmenené.58. Syn Boží sa svojho človečenstva nikdy ani pri smrti nezbavil.59. Syn Boží sa nezbaví svojho človečenstva ani na veky.60. Ježiš Kristus aj ako človek je vlastným a prirodzeným Synom Božím.61. Celému vtelenému Kristovi patrí bohopocta.

62. Človečenstvu i Srdcu Kristovmu patrí bohopocta.63. Ježiš Kristus má dve vôle a dve činnosti: božskú a ľudskú.64. Kristus bol úplne bez hriechu.65. Kristus ako prostredník medzi Bohom a ľuďmi svojim utrpením a smrťou zadosťučinil za hriechy ľudí.66. Kristus svojou smrťou vykúpil ľudské pokolenie.67. Kristus priniesol na kríži za nás pravú a dokonalú krvavú obeť.68. Kristus si zaslúžil, aby jeho telo bolo oslávené a jeho meno povýšené. Ľudskému pokoleniu Kristus zaslúžil: odpustenie hriechov a posvätenie, všetky milosti a večnú slávu, vykúpil ho z diablovej poroby, premohol smrť.69. Duša Kristova, keď pri smrti sa odlúčila od tela, zostúpila do predpeklia, aby tam spravodlivým zo Starého zákona zvestovala vykúpenie.70. Kristus na tretí deň vstal z mŕtvych svojou vlastnou mocou.71. Kristus vystúpil na nebesia so svojim človečenstvom svojou vlastnou mocou.72. Kristus ako človek sedí na pravici Boha Otca, odtiaľ príde súdiť živých amŕtvych.73. Ježiš Kristus je pravý a jediný Veľkňaz Nového Zákona.74. Ježiš Kristus, Bohočlovek je zvrchovaným Kráľom.

PANNA MÁRIA

75. Panna Mária skutočne a vo vlastnom zmysle porodila Božieho Syna a preto jeBohorodičkou.76. Mária je ustavičnou pannou, pri počatí, pri pôrode a po pôrode.77. Panna Mária bola zvláštnou milosťou a výsadou Božou, pre zásluhy Ježiša Krista, uchránená od škvrny dedičného hriechu.78. Panna Mária bola vzatá s telom do neba.79. Panna Mária je prostredníčkou milosti.80. Panne Márii prislúcha väčšia úcta než ostatným svätým.

CIRKEV 

81. Kristus bezprostredne a úmyselne založil Cirkev ako viditeľnú spoločnosť, ktorá má trvať do konca sveta.82. Kristus založil Cirkev ako spoločnosť hierarchickú, udeliac sv. apoštolom trojitý úrad: učiteľský, kňazský a pastiersky.83. Kristus založil Cirkev ako spoločnosť monarchickú, lebo Kristus bezprostredne a priamo sv. Petrovi sľúbil a udelil prvenstvo právomoci (primát) nad celou Cirkvou.84. Prvenstvo právomoci nad celou Cirkvou bolo udelené nielen sv. Petrovi, ale aj jeho nástupcom.85. Rímski pápeži sú nástupcami sv. Petra v prvenstve právomoci nad celou Cirkvou a to z Božieho práva.86. Cirkev je viditeľná spoločnosť.87. Jednota, svätosť, všeobecnosť (katolicita) a apoštolskosť sú vlastnosti Cirkvi.88. Účelom Cirkvi je, aby skrze ňu a v nej dosiahli ľudia nadprirodzenú spásu.89. Cirkev Kristova je spoločnosť podstatne nadprirodzená: Je Telom Kristovým, ktoré oživuje Duch Svätý.90. Cirkev je všetkým ľuďom nutná k dosiahnutiu spásy.91. Prvenstvo rímskeho pápeža zahŕňa právomoc všeobecnú, riadnu, bezprostrednú, biskupskú, najvyššiu a plnú.92. Rímsky pápež, keď hovorí „z katedry“ je obdarený neomylnosťou vo veciach viery a mravov, takže jeho rozhodnutie je samo zo seba, nie zo súhlasu Cirkvi a jeneopraviteľné.93. Priamym predmetom neomylnosti Cirkvi sú všetky náboženské pravdy viery a mravov, ktoré sú formálne obsiahnuté v prameňoch Božieho zjavenia.94. Učiteľská moc, ktorá bola udelená apoštolskému zboru a biskupom zahŕňa výsadu neomylnosti v učení viery a mravov, a to ako rozptýlenými po celom svete alebo zhromaždenými na ekumenickom koncile, ak konajú v súhlase a v spojení s rímskym pápežom.

O MILOSTI A SVIATOSTIACH 

95. Boh priamo osvecuje rozum a priamo povzbudzuje vôľu.96. Vnútorná a nadprirodzená milosť je absolútne nutná pre všetky spasiteľné úkony človeka.97. Milosť je nutná neveriacemu, aby uveril.

98. Milosť je nutná hriešnikovi, aby sa pripravil na ospravedlnenie a aby činilpokánie.99. Ospravedlnenému človeku je nutná zvláštna milosť, aby v dobrom vydržal až dokonca svojho života.100. Ospravedlnenému, ktorý sa chce po celý život vyvarovať všedných hriechov, je nutná zvláštna výsada Božej milosti.101. Padlý človek je schopný svojim rozumom zo stvorených vecí prísť k poznaniu jedného Boha.102. Človek bez milosti Božej dokáže vykonávať prirodzene dobré skutky. Bez pomoci Božej nemôže zachovať celý prirodzený mravný zákon a nemôže odolať všetkým pokušeniam. Preto nie sú všetky skutky hriešneho človeka hriešne.103. Prvú Božiu milosť si človek nemôže zaslúžiť prirodzenými dobrými skutkami, ani modlitbou si ju nemôže vyprosiť.104. Boh chce spasiť všetkých ľudí.105. Spravodlivému dáva Boh dostatočnú milosť, aby mohol zachovať prikázania.106. Boh udeľuje hriešnikom dostatočnú milosť, aby sa obrátili.107. Vôľa pod vplyvom milosti zostáva slobodná.108. Dospelý človek, ak chce dôjsť ospravedlnenia, musí sa na to pripravovať: vierou v zjavené pravdy a inými spasiteľnými úkonmi. Iba vierou nie jeospravedlnený.109. Boh ospravedlňuje hriešnika tým, že mu hriechy skutočne odpustí a vnútorne ho posvätí.110. Boh nás milosťou posväcujúcou činí účastnými jeho Božej prirodzenosti, jeho priateľmi a adoptovanými synmi, dedičmi Kráľovstva Božieho a chrámami DuchaSvätého.111. S milosťou posväcujúcou sa nám vlievajú tri Božské cnosti: viera, nádej aláska.112. Milosť posväcujúca sa nevlieva všetkým rovnakou mierou. Môže byť rozmnožená dobrými skutkami.113. Dobré skutky, ktoré koná človek v stave posväcujúcej milosti, sú záslužné u Pána Boha.114. Spravodlivý si zaslúži dobrými skutkami rozmnoženie posväcujúcej milosti, život večný a rozmnoženie večnej slávy.115. Milosť posväcujúcu strácame každým ťažkým hriechom.116. Všedné hriechy neničia posväcujúcu milosť.

O SVIATOSTIACH 

117. Ježiš Kristus ustanovil 7 sviatostí Nového Zákona: krst, birmovanie, Sviatosťoltárnu, pokánie, posledné pomazanie, svätenie kňazstva a stav manželský.118. Sviatosti udeľujú tým, ktorí ich hodne prijímajú, milosť posväcujúcu.119. Tri sviatosti: krst, birmovanie a svätenie kňazské vtiskujú do dušiprijímajúceho nezmazateľné znamenie.120. Sviatosti udeľujú milosť činom samotným, ex opere operato.121. Vysluhovateľom sviatostí je spravidla platne vysvätený kňaz.122. Platne vysluhuje sviatosti ten, kto má aspoň úmysel konať, čo koná Cirkev.123. Účinnosť sviatostí nezávisí na viere alebo svätosti vysluhovateľa.